Sunday, November 16, 2008

"Σαν την Κύπρο δεν έχει..."

Μια κυρίαρχη μαζική αντίληψη σ' αυτή τη μικρή κοινωνία είναι η πολιτισμική διάχυση της λεγόμενης υπεροχής της ποιότητας ζωής των Ε/Κ σε σχέση με άλλες κοινωνίες. Δηλαδή, πιστεύει ότι ο τρόπος ζωής του (της) υπερέχει έναντι των τρίτων. Με άλλα λόγια τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτής της πολιτείας έχουν πολιτισμικό και κοινωνικό προβάδισμα έναντι άλλων κοινωνιών. 

Ας ρίξουμε όμως τηλεγραφικά μία ματιά σ' αυτό που λέμε "Σαν την Κύπρο δεν έχει..."

Η στέγαση έχει καταστεί άπιαστο όνειρο λόγω του ανεξέλεγκτου κόστους. Υπάρχει εμπορία κάλυψης τετραγωνικών μέτρων, αλλά όχι ουσιαστική κάλυψη της στεγαστικής ανάγκης. Ο άσχημος νότος ομόρφυνε ελέω απώλειας του όμορφου βορρά. Αλλά ουδείς ομιλεί. Η προσέλευση στην εργασία έχει καταντήσει ένα αδυσώπητο ψυχολογικό και βασανιστικό, μαστιγωτικό άγχος. Ελλείψει αποτελεσματικού και δημοσίου χαρακτήρα συγκοινωνιακού δικτύου, οι Ε/Κ κάτοικοι αυτής της νήσου στενάζουν καθημερινά μέσα στ' αυτοκίνητό τους (που αν είναι πολυτελείας το μοστράρουν αντισταθμίζοντας μερικώς το άγχος τους). Μετά την εργασία τους ή κατά τη διάρκειά της θα προσπαθήσουν να πάρουν τα τέκνα τους στα διάφορα φροντιστήρια και κατόπιν αρκετοί απ' αυτούς θα πάρουν σειρά στα "drive-thru" των εστιατορίων ταχείας εξυπηρέτησης (fast-food).

Η πλειοψηφία της κοινωνικής μάζας φοβάται να αρρωστήσει, διότι το κόστος περίθαλψης είναι ανεξέλεγκτο στον ιδιωτικό τομέα. Αν αποταθεί στα δημόσια νοσηλευτήρια, γνωρίζει εκ των προτέρων ότι αν δεν είναι παράγοντας ή δημόσιο πρόσωπο θα ταλαιπωρηθεί. Αν χαλάσει το αυτοκίνητό του, φοβάται να το πάρει στο μηχανικό ή στο συνεργείο της αντιπροσωπείας γιατί τον τρομοκρατεί το εκπληκτικό κόστος της συντήρησης. Φοβάται μην εκτεθεί η μικροαστική του ιδιότητα, ιδιαίτερα αν κατέχει πολυτελές (με δάνειο) αυτοκίνητο. Δεν προλαβαίνει να πληρώνει δόσεις δανείων, πιστωτικών καρτών και άλλα. Τρέχει ξοπίσω απ' τα παιδιά του να σβήνει τα φώτα για να κάνει οικονομία και να καλύψει τις δόσεις του. Σήμερα τρώει στην πεθερά του, αύριο τρώει στη μάνα του, αλλά θέλει και οικιακή βοηθό. Φοβάται να καλέσει τον υδραυλικό ή τον τεχνίτη, διότι δεν ξέρει τι θα πληρώσει. Μετατρέπεται σε ακροβάτη πάνω σε τεντωμένο σχοινί ή αναλόγως της περίστασης σε παλιάτσο. Φυσικά υπάρχουν και οι τυχεροί όπου ο εραστής της συζύγου, αν είναι πλούσιος, της προσφέρει απλόχερα ανέσεις που δεν μπορεί να της προσφέρει ο σύζυγος, εξυπηρετώντας την ισορροπία της συζυγικής σχέσης. 

Κατά τ' άλλα αποδέχεται τον πλειστηριασμό για συγκεκριμένους αριθμούς εγγραφής αυτοκινήτων, βγάζει έξω το κεφάλι του αγόγγυστα για "σφαγή" τη χριστουγεννιάτικη ή πρωτοχρονιάτικη ρεβεγιόν και δίνει μάχη για μια φωτογραφία στα περιοδικά μαζικής κατανάλωσης. Τι άλλο να πρωτοθυμηθεί κανείς; Ότι υπάρχει μια γενική κακομεταχείριση των ζώων, μια επιβάρυνση του περιβάλλοντος, ένας άναρχος πολεοδομικός σχεδιασμός, μια συνεχής οχλαγωγία και φασαρία. Μια διάχυτη αγένεια και αμετροέπεια, ένας άξεστος αρχοντοχωριατισμός, μια παντελής έλλειψη έφεσης προς την ευγένεια και τη διακριτικότητα. Μια παρανοϊκή συνύπαρξη της δουλικότητας με την ψευτομαγκιά. Τι να πει κανείς για τη συλλογική εκτόνωση της μάζας στα γήπεδα, στον ιππόδρομο, στα τζογαδόρικα και στις "πουτάνες"; Τι να πει κανείς για τα γκρίζα και αφιλόξενα σχολεία που παραμορφώνουν αντί να μορφώνουν, όπου η οποιαδήποτε ηλίθια συμπεριφορά μαθητών και μαθητριών (που αντανακλούν το οικογενειακό τους περιβάλλον) γίνεται ανεκτή; 
Τι να πει κανείς για την ανεξέλεγκτη λαθρομετανάστευση και την επικίνδυνα αφελή ερμηνεία περί του νέου πολιτισμικού περιβάλλοντος με ό,τι αυτό συνεπάγεται, των δημοκρατικών και κοινωνικών ελλειμμάτων, των χαμηλών μισθών και συντάξεων και των τριών δουλειών. Της εργοδοτικής ασυδοσίας που εκ νοοτροπίας απολύει ακόμα και διαβητικούς ελέω προκατάληψης προς τέρψη μιας αρρωστημένης κερδοσκοπίας. "Ούσσου να περάσουμεν... Σαν την Κύπρο εν έσιει...". Τουτέστιν ένας αρρωστημένος κοινωνικός μαζοχισμός.

του Δρα Σωτήρη Κάττου*

Κωδικός άρθρου: 834450

ΠΟΛΙΤΗΣ - 16/11/2008, Σελίδα: 12

*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία sckattos@cytanet.com.cy

No comments: